Monthly Archives: mai 2014

Ta deg en hvit uke!

1600x1600_bf254Det kan bli mye kake, iskrem, alkohol og underskudd på søvn i festlige maidager. Men du trenger ikke gjennomføre de hardeste detox-kurene med grønnsaksjuice og slanke-te for å gjøre et solid krafttak for helsa. Snarere tvert i mot.

Begrepet «hvit uke» blir som regel brukt om en uke uten alkohol. Men overfør gjerne begrepet til å gjelde de tingene du selv ønsker å endre, enten det gjelder kost- eller drikkevaner, fysisk aktivitet, bruk av sosiale media eller tv-titting.  Gjør en, to eller tre ting som er litt bedre for deg enn det du pleier å gjøre, og hold ut i en uke. Da har i det minste hjerne, lever og immunsystem hatt det litt bedre denne uka, og det finnes jo alltid en risiko for å bli fristet til å fortsette med noen av de nye vanene.

Jeg liker uttrykket «litt er bedre enn ingenting» -hovedsakelig når det dreier seg om livsstilsendringer. Da blir terskelen lav og mestringsfølelsen desto lettere å fremkalle. Og det er tross alt mestringsfølelse som gjør at inspirasjonen til å holde på gode vaner vedvarer. Les mer

Bløtkake eller Pavlova til 17. mai?

BlotkakeI år har du ingen unnskyldning.

Jeg gir deg de tipsene du trenger for å få til en perfekt 17. mai kake.

Har du aldri bakt sukkerbrød, kan du se på denne videoen og lære hvordan. Med litt innsats er sukkerbrødet ferdig bakt innen en time.

Du må bare ha: 5 egg, 150 g sukker, 120 g hvetemel, 2 ss potetmel og 1 ts bakepulver og en kjøkkenmaskin tilgjengelig.
Går du for den enkle varianten eller har du ikke en kjøkkenmaskin, kjøper du et ferdig sukkerbrød, så har du bare pyntingen igjen.

Baker du sukkerbrødet selv bør du bake dette en eller to dager før det skal pyntes.halvmåner

Et godt tips hvis du skal ha få gjester er å lage en mindre bløtkake, da kan du skjære bort to like halvmåner på sukkerbrødet slik at du står igjen med et avlangt sukkerbrød.
Dette kan du også bake selv i en brødform.
Oppskriften på Bløtkake i brødform får du her.

Les mer

Driver du med trappedans?

Trening 1600x1079_5ac59For de fleste av oss er det vel ingen tvil om at fysisk aktivitet er bra for helsen? Mange av oss har nok i tillegg fått med seg at helsemyndighetene anbefaler oss å være i moderat fysisk aktivitet i minimum 150 minutter per uke. Likevel er det en stor andel av befolkningen som beveger seg nevneverdig lite. Hele syv av ti voksne er mindre fysisk aktive enn det som anbefales. Det viser nemlig den ferske rapporten Fysisk aktivitetsnivå blant voksne og eldre. Det var flere interessant funn i denne undersøkelsen, men mest overraskende syns jeg kanskje det var at menn i 30-årene beveger seg mindre enn menn over 70 år. Les mer

Så enkelt lager du dressing fra bunnen

1600x1067_7c57cVi kan krysse av for mai i kalenderen, og med fine vårdager flere steder har mange allerede startet grill- og parksesongen. Enkel sommermat innebærer ofte en god salat med tilhørende dressing. I butikkhyllene finnes et stort utvalg ferdigdressinger med ulikt innhold, men visste du at det er både kjapt og enkelt å lage en god og sunn dressing selv? Her er noen tips til hvordan du enkelt kan bruke ulike meieriprodukter som base i hjemmelaget dressing.

Det beste med å lage dressing selv er at du har full kontroll på innholdet. Velg magre meieriprodukter som ingrediens hvis du vil ha et lavere kaloriinnhold, eller orginalvariantene om du vil ha litt ekstra fylde og smak. Her er en god grunnoppskrift som du kan smake til akkurat slik du selv ønsker det: Les mer