1600x1199_bbe42Er du som meg, en som prøver å nyte alle de tegnene som tyder på at sommeren er i anmarsj? I en hverdag hvor datoen egentlig viser sommer, men været ikke vil følge helt årstiden, prøver jeg å å skape sommerfølelsen der jeg kan.

Smoothie er for meg et av de beste triksene. Det smaker sommer selvom det regner ute. Er det sol ute i tillegg så smaker det faktisk ekstra kjølende og godt! Derfor vil jeg dele noen gode tips med dere. Har dere grunnoppskriften på smoothies i bakhånd, får dere raskt smaken av sommer enten den virkelig er der – eller du savner smaken av den!

Se video av hvordan du lager en god smoothie. Du velger hvilken smak du ønsker på melken og yoghurten, og hvilke bær og/eller frukter du ønsker å bruke. Det er bare å slippe fantasien løs!

[wpvideo nPIxwt7U]

Ingredienser til 2 porsjoner
1 dl syrnet melk
2 dl yoghurt eller skyr
2 dl dypfryst bærblanding
½ stk banan

Fremgangsmåte
Hell syrnet melk og yoghurt i en blender/foodprosessor.
Tilsett banan og frosne bær eller frukt. Har du ikke frosne bær/frukt, tilsett isbiter.
Kjør blandingen i ca 40 sekunder, eller til alt er blandet og blitt en «smooth» drikk.

Den ultimate smoothieguiden:
• Start med dene superenkle smoothiebasen! Lag smoothie basert på friske eller frosne bær og frukter, sammen med yoghurt eller syrnet melk.
• Moden frukt egner seg godt! Bruk godt moden frukt i smoothien da det gir mer smak.
• Bananen gir søtsmak! En godt moden banan gir mye søtsmak og dermed slipper du å tilsette sukker eller honning.
• Urter gir en ekstra frisk smak! Ønsker du en ekstra spiss på smaken kan du tilsette friske urter som sitronmelisse eller mynte.
• Isbiter gjør susen! Dersom du bruker friske bær i smoothien, må du bruke isbiter i tillegg for å få en tykk og god konsistens.
• Frys ned overmoden frukt! Har du for mye frisk frukt? Skrell, kutt opp og frys frukten og bruk det i smoothie ved en senere anledning.
• Lag is av restene! Har du smoothie til overs, kan du fryse ned restene i små saftsisformer, og ta dem frem på en varm sommerdag!
• Plukk bær i bøtter og spann! Har du bærbusker i hagen, og klarer ikke spise opp? Plukk, frys dem og bruk dem i smoothie ved en senere anledning.
• Tykkere konsistens? Banan, yoghurt og isbiter gjør konsistensen tykkere.
• Tynnere konsistens? Melk og juice gjør konsistensen tynnere.

Nyt smaken av denne årstiden- og ha en god sommer!