kaffeHar du noen gang fått servert middag på servise fra 1950-tallet og tenkt at du knapt får plass til to poteter og et lite kjøttstykke på tallerkenen? Middagstallerkenene til servisene man kjøpte på 50- og 60-tallet vil nok i dag bli kalt frokosttallerkener, og kaffen i kaffekoppene vil vi beregne som en espressokopp hvor du så vidt klarer å tre fingeren inn i hanken, og hvor det er tomt etter tre slurker. I dag har vi kjempeservise i forhold til hva som var vanlig for 50 år siden.

Og med kjempeserviset kom også kjempeporsjonene…

Det er vist at større porsjonspakninger og porsjoner faktisk får voksne mennesker til å spise mer.  Interessant er det også at personer som inntar større porsjoner enn de vanligvis gjør, verken oppgir høyere grad av metthet eller sult. Selv om man spiser mer mat til et måltid, blir ikke dette kompensert for ved å spise mindre til neste måltid. Og med økte porsjonsstørrelser øker kaloriinntaket.

Trenden med økte porsjoner og pakninger startet på 1970-tallet, med en kraftig økning på 80-tallet som enda ikke har stoppet opp. I USA har porsjonsstørrelser på mat som muffins, pasta og kjeks økt kraftig, og er i dag godt over de amerikanske standardstørrelsene. I tillegg serveres mat som pommes frites, hamburgere og brus i to til fem ganger så store porsjoner som originalen. Å kjøpe eller spise større porsjoner blir promotert som økonomisk lønnsomt, gjennom eksempelvis tilbud på restauranter eller buffeer hvor en kan spise så mye en vil for en rimelig penge.

Bildet er hentet fra Washington Post

Nå tenker du kanskje at jeg overdriver og lager problemer som vi ikke enda ser i Norge. Store porsjonsstørrelser tenker vi jo gjerne at er et typisk amerikansk problem. Men faktisk ser vi de samme tendensene i Europa, både i forhold til pristilbud og porsjonsstørrelser. En dansk studie har vist at forpakningen på flere sukkerrike produkter som sjokolade, iskrem og sukkertøy har økt 20-100 % siden 1960, med en ekstra vekst de siste tiårene.

Et eksempel er Coca-Cola, som i 1960 solgte 3,5 dl flasker som det største volum på markedet i Danmark. I 2000 hadde volumet på de største flaskene økt til 15 dl. Da jeg var ute for å spise pizza for litt siden fikk jeg tilbud om stor eller liten brus. Før var det snakk om 0,3 eller 0,5 liter – nå fikk jeg vite at liten var 0,4 liter, mens stor var hele 0,8 liter!

Noen ganger spør jeg meg, koser vi oss mer eller mindre med maten i dag enn de gjorde før? Nyter vi hver bit lenger eller kortere, nå som vi har større tilgang på alt? Eller er vi avhengig av større mengder for å kunne nyte noe, nå som vi har nesten ubegrenset tilgang på mat og drikke?

Til deg som har levd noen år (som meg): Når du fikk en brusflaske med 3,5 dl brus på lørdagskvelden, savnet du da å kunne drikke 6,5 dl mer?

Kilder; Ello-Martin, Ledikwe, & Rolls, 2005. Kral & Rolls, 2004. Young & Nestle, 2002. Matthiessen, Fagt, Biltoft-Jensen, Beckand, & Ovesen, 2002;