Du har funnet ut at du er gravid, hva nå? Sannsynligvis må du gjøre noen små, eller store, kostholdsendringer.  

 

Kanskje har du allerede tatt vitamintilskudd med folat en stund og du vet at du nå må holde deg unna alkohol i minst 9-10 måneder. Sannsynligvis skal du ikke til lege eller jordmor før i uke 12, så innen den tid er du selv ansvarlig for å finne ut hva du kan og ikke kan gjøre og spise. Og da må du navigere deg gjennom en jungel av Google-søk og filtrere ut hvilken informasjon som er nyttig og relevant.

gravid

Hva kan jeg spise?

Som et matvrak som er glad i å spise det meste, måtte jeg forberede meg på å gjøre noen endringer i kostholdet. Med bakgrunn innen klinisk ernæring og matvitenskap hadde jeg ganske god oversikt over hva jeg ikke kunne spise og hvorfor. Allikevel ble det mye lesing og dobbelsjekking av informasjon før jeg hadde en god oversikt over hva som var på min nei-liste, kanskje-liste og ja-liste. Et godt utgangspunkt for de fleste er myndighetenes kostråd til gravide, men allikevel må man ta noen personlige valg. Noen synes det er greit med for eksempel røkelaks, andre synes ikke det. Noen vil slutte helt med koffein, mens andre opprettholder et normalt kaffeinntak.

Det største savnet

Hver gang jeg er på fest eller andre sosiale settinger blir jeg spurt om hvordan det går å holde seg unna alkohol. For min del synes jeg ikke det har vært noe stort savn. Det hadde selvfølgelig vært fint å kunne skåle med ekte vare i glasset i bryllup og på 17. mai, men i hverdagen merker jeg ikke noe forskjell. Eplejuicen går ned på høykant og jeg kan enkelt fikse meg en «mimosa» med appelsinjuice og vann med kullsyre.

Derimot har savnet etter ost blitt større og større. Jeg har jobbet i ostedisk og tatt doktorgrad på helseeffekter av ost, så man kan si at jeg er over gjennomsnittlig glad i ost. Her kan man lese hvilke råd som gis rundt graviditet og ostespising. Kort oppsummert så utgår upasteuriserte oster og muggoster, i mitt hode kjent som de beste ostene. Samtidig som man må kutte ut noen matvarer, får vi gravide også beskjed om at vi må øke inntaket av kalsium og at jodinntaket vårt er urovekkende lavt, to næringsstoffer meieriprodukter er gode kilder til. Hva skal man gjøre da? For min del har jeg blitt storforbruker av vanlig gulost, og jeg har til og med re-introdusert et melkeglass til lunsjen min noen dager i uken.

Er det noe jeg ser frem til i sommer, i tillegg til å møte babyen, er det den første handleturen i ostedisken etter fødsel, helst på vei hjem fra sykehuset.

Hva er det du savner mest fra ditt normale kosthold?

Rita