Monthly Archives: april 2015

Mat på tur

Tortilla på bål

Tortilla på bål

Mat smaker ekstra godt på tur og det er mye spennende du kan ta med i sekken uten at det krever hverken mye forberedelser eller ekstra utstyr. Her får du tips til enkle og gode retter du kan diske opp med på neste utflukt.

Pastasalat i boks
Enkel mat for enkle turer. Pakk med deg middagsrester, som denne pastasalaten –  og nyt i det fri.

Vaffeltoast
Brødskivene blir så mye mer spennende i vaffeldrakt. Stek dem gjerne hjemme på forhånd og pakk med dere i folie eller stek dem over bål eller på engangsgrill.

Les mer

Tips til deg med stillesittende jobb

"Shake it out" på kontoret

«Shake it out» på kontoret

Det er god dokumentasjon for at stillesitting er en helserisiko. Faktisk er inaktivitet farligere for helsen enn fedme. Alle oppfordres derfor til å begrense tiden de sitter i ro og til å ta små aktive pauser hver time. Ta utfordringen og bli mer aktiv i hverdagen du også. Her får du noen konkrete og overkommelige tips til hva du kan finne på.

Unngå lang tid foran skjerm
Mange arbeidsoppgaver krever at man sitter foran skjermen. Begynn med 5 minutters pause fra skjermen hver time, der du står, går eller gjør en lett aktivitet. Det gjelder også for dem som ellers er mye i aktivitet.

Les mer

Våre favorittutfordringer i Norge

KjeragVi bor i et vakkert land med mange muligheter for fysiske utfordringer og flotte naturopplevelser. Vi har plukket ut våre favoritter når det kommer til fysisk utfordrende turmål. La deg inspirere og bli med i vår konkurranse hvor du kan vinne DIN drømmeutfordring. Les mer om konkurransen nederst i saken og på www.3omdagen.no.

Rallarvegen
Rallarvegen går gjennom et dramatisk, frodig og utfordrende landskap hvor du får oppleve både kultur, historie og enestående naturopplevelser. Turen følger anleggsveien som ble laget da Bergensbanen ble anlagt rundt forrige århundreskifte. Terrenget skifter mellom rolige østlandsfjell og bratte vestlandsdaler. I nord ruver det mektige Hallingskarvet og i sør ligger Hardangergjøkulen med blåis og bresprekker. Turen er på 8o km fra Haugastøl over Finse til Flåm ved Sognefjorden.

Les mer

10 tips for en mer aktiv hverdag

aktivitetEn kartlegging av fysisk aktivitet blant voksne og eldre viser at det bare er 3 av 10 som oppfyller Helsedirektoratets anbefaling om å være i moderat til høy fysisk aktivitet minst 30 minutter om dagen. Stillesitting utgjør en selvstendig helsetrussel, så dette bør vi absolutt ta på alvor.

Men hvor skal vi begynne? Liker du ikke organisert trening er det likevel mange muligheter som vil øke din grad av fysisk aktivitet i hverdagen. Ta utgangspunkt i deg selv og din situasjon og se hva du kan gjøre for å ta et grep i riktig retning.
Les mer